capcelera

 

Política d'accés obert:

Aquesta revista proveeix accés lliure als continguts partint de la premissa que fer disponible gratuïtament investigació al públic promou l'intercanvi de coneixement.

 


 

Accedeix a TOTS els treballs publicats en text complet:

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

e-Sintagma

 

DARRER NÚMERO PUBLICAT:


Sintagma 35 (2023)

Pàg Article
 
Sintagma_35
7-19

Rodríguez Ramalle, T. M., Conexión, jerarquía y dependencia entre oraciones en el discurso: Estudio a partir del comportamiento de vamos y vaya / Connection, hierarchy and dependence between sentences in the discourse: A study of vamos and vaya

21-33 Rull, X., Les partícules confirmatòries (com a question tags i com a respostes confirmatives) en català (amb especial referència al nord-occidental i al rossellonès) / Confirmatory particles (as question tags and as confirmatory answers) in Catalan (with special reference to Northwestern areas)
35-49 Marqueta Gracia, B, Rubio Orecill, F.J.,  Las alternancias asistemáticas de número y género en los compuestos españoles: Una frontera incierta entre morfología y sintaxis / Unsystematic variation of number and gender in Spanish compounds: The obscure borderline between morphology and syntax
51-69 Luján-García, C.,  Anglicisms in Spanish gastronomy: New words for new eating habits / Anglicismes en la gastronomia espanyola: Noves paraules per a nous hàbits alimentaris
71-87 Kalogeros, B., Serrano, R., Tragant, E., Children’s L2 vocabulary acquisition through extensive reading / Adquisició de vocabulari infantil L2 mitjançant la lectura extensiva
89-101 Yufei, C., Shuquin, P., Comparación de la recategorización del sustantivo entre el español y el chino mandarín / Comparison of noun recategorization between Spanish and Mandarin Chinese
103-118 Wang, Y., Explaining L2 learners’ listening comprehension: the role of aural vocabulary knowledge / Explicando la comprensión auditiva de los estudiantes de una segunda lengua: el rol del conocimiento de vocabulario auditivo
119-135 Cenni, I., Responding to compliments online: the case of Airbnb Online Experience / Respondre als compliments en línia: El cas de les experiències online d’Airbnb
137-155 Song, Y., Wang, J., Un estudio contrastivo de la información pragmática en los libros de texto de español en China / A Contrastive study about the pragmatic information in Spanish textbooks in China

NÚMEROS ANTERIORS:


 

Sintagma 34 (2022)

Pàg Article
 
Sintagma_34
7-27

Zuheros Garrido, L.: La Morfología Natural como marco teórico para explicar el aprendizaje de género y número en español por sinohablantes / Natural Morphology as a theoretical framework to explain the learning of gender and number in Spanish by Chinese speakers

29-43 Sánchez, M. E., Franco Accinelli, A., Carden, J., Jaichenco, V.: La complejidad de la Estructura Argumental y su influencia en el procesamiento de oraciones en español / Argument Structure Complexity and its influence on the sentence processing in Spanish
45-63 Martín-Gascón, B.: ¡Ahora sí que me has tocado las narices! and other tactile perception metaphors: a cognitive and contrastive analysis / ¡Ahora sí que me has tocado las narices! and other tactile perception metaphors: a cognitive and contrastive analysis
65-80 López Cortés, N., Horno Chéliz, M. del C.: ¿Una palabra o dos? Una aproximación experimental a la homonimia en español / One word or two? An experimental approach to homonymy in Spanish
81-101 Ogneva, A.: Exploring grammatical gender in L2 Spanish: is a transparent gender system easy to use for Russian-speaking students? / Exploring grammatical gender in L2 Spanish: is a transparent gender system easy to use for Russian-speaking students?
103-118 Moreno Bruna, A. M., Goethals, P.: Estancias de inmersión en el extranjero: el papel de las intervenciones pedagógicas en la adquisición de una lengua extranjera (L2) y la competencia intercultural / Immersion stays abroad: the role of pedagogical interventions in L2 acquisition and intercultural competence
 
 

Sintagma 33 (2021)

Pàg Article
 
Portada Sintagma 33_2021
7-26

Sánchez Trigo, E., Varela Vila, T.: Los términos manifestation (fr) y “manifestación” (es) en artículos de revistas biomédicas: estudio basado en corpus / The terms manifestation (fr) and manifestación (es) in biomedical journal articles: a corpus-based research.

27-46 Koťátková, A.: El gènere discursiu dels casos clínics / The Discursive Genre of Clinical Case Reports
47-61 Almeida Victorero, A., De la Mora Gutiérrez, J.: Valor visualizador del gerundio en construcciones adjuntas del español de Cuba / Visual profiling values of gerunds adjunct constructions in Cuban Spanish
63-82 Hidalgo Gallardo, M.: Impacto del método de presentación y de la lengua materna en la adquisición de vocabulario en español L2 / Impact of the method of presentation and mother tongue on Spanish L2 vocabulary acquisition
83-100 López Hernández, J., Almela, Á., Valencia-García, R.: Linguistic errors in the biomedical domain: Towards an error typology for Spanish / Errors lingüístics en el domini biomèdic: Cap a una tipologia d’errors per a l’espanyol
101-116 Moya-Guijarro, A. J.: The representation of male characters in three challenging picture books: A multimodal study / La representación de personajes masculinos en tres libros álbum desafiantes. Un estudio multimodal
117-130 Guillén Escamilla, J. E.:“Ora sí que quién sabe”: Sobre las funciones de ahora sí que como marcador discursivo / Ora sí que quién sabe. On functions of ahora sí que as discourse marker

Sintagma 32 (2020)

Pàg Article
 
Sintagma-32
7-21

González Rodríguez, R.: Sobre las restricciones distribucionales de casi / On the distributional restrictions of casi 'almost'

23-38 Lloret, M.-R., Martínez-Paricio, V.: El modelo de las Estructuras Paralelas y el debilitamiento de la /s/ implosiva en español / The Parallel Structures Model and the wakening of implosive /s/ in Spanish
39-56 Valero Gisbert, M. J.: La visibilidad del traductor y dibujante en la versión italiana de El Eternauta / The visibility of the translator and illustrator in the Italian version of El Eternauta
57-70 García Jerez, P. A., Masid Blanco, O., Santana, M. E.: El aprendizaje cooperativo en la enseñanza explícita del léxico en ELE: un estudio cuasi-experimental con hablantes de alemán / Cooperative learning in explicit vocabulary instruction of Spanish as a foreign language: a quasi-experimental study with German speaking students
71-84 Elvira-García, W.: Fusión de patrones entonativos en variedades lingüísticas en contacto: el caso de las interrogativas del español de León / Fusion of intonational contours in language variety contact situations: y/n questions in Leonese Spanish
85-99 Bori, P., Kuzmanović Jovanović, A.: La clase social en los libros de texto de ELE / Social class in textbooks of Spanish as a foreign language

 

Sintagma 31 (2019)

Pàg Article
 
Sintagma-31
7-19

Viémon, M.: ‘Modèles et “vices” de prononciation du français aux XVIIe et XVIIIe siècles en France et en Espagne / Models and “defects” of French pronunciation in the 17th and the 18th centuries in France and Spain

21-35 Escribano Hernández, A.: La cortesía lingüística en el discurso político / Linguistic politeness in political speech
37-50 Oplustil, P., Toledo, G.: Uso de una herramienta didáctica para la práctica de la entonación en hablantes no nativos de español / A didactic tool for non-native Spanish speakers to practice intonation
51-65 Nieto Caballero, G.: La lingüística de corpus como herramienta de análisis literario: La narración retrospectiva de los silencios en las novelas de Galdós / Corpus linguistics as a methodological tool in the analysis of literary texts: Pauses narrated retrospectively in Galdós’ novels
67-86 Enríquez Martínez, I.: Usos de porque en el habla infantil: Implicaciones del desarrollo de la complejidad sintáctica / Uses of porque in child language: implications of the development of syntactic complexity
87-101 Coloma, C. J., Araya, C., Quezada, C., Pavez, M. M., Álvarez, C., Maggiolo, M.: Development of grammaticality and sentence complexity in monolingual Spanish-speaking children with specific language impairment: An exploratory study / Desenvolupament de la gramaticalitat i la complexitat de les oracions en nens monolingües de parla espanyola amb deficiències lingüístiques específiques: Un estudi exploratori
103-130 Meza, P., da Cunha, I.: Comunicación del conocimiento propio y relaciones discursivas en el género tesis / Communication of the author’s own knowledge and discourse relations in the thesis genre

 

 Sintagma 30 (2018)

Pàg Article
 
Sintagma_30
7-21

Gallego-Balsà, L.: ‘That’s how you make the most out of a stay’: Positionings within, and perspectives on, the truly intercultural experience during study abroad / Això sí que és aprofitar una estada’: Posicionaments i perspectives sobre com fer una estada a l’estranger verdaderament intercultural

23-37 Roseano, P. & A. M. Fernández Planas: L’amuntegament tonal en friülà, català i castellà en la Teoria de l’Optimitat / An Optimality Theory account of tonal crowding in Friulian, Catalan and Spanish
39-55 San-Segundo-Cachero, R.: Entre la cuantificación y la negación: Los minimizadores y su papel en la negación enfática en asturiano / Between quantification and negation: Minimizers and their role in emphatic negation in Asturian
57-80 Bellés-Calvera, L. & B. Bellés-Fortuño: Teaching English pronunciation with OERs: The case of Voki / L’aprenentatge de la pronúncia anglesa mitjançant REO: El cas de Voki
81-93 Salazar Campillo, P.: Student-initiated email communication: an analysis of openings and closings by Spanish EFL learners / Comunicació per correu electrònic iniciada per l’estudiant: Una anàlisi de les obertures i els tancaments usats per estudiants espanyols d’anglès com a llengua estrangera
95-113 Alcaraz-Mármol, G. & J. Soto-Almela: Refugees in the Spanish press: A corpus-assisted study of the semantic prosody of the term refugiado from a diachronic perspective / Els refugiats en la premsa espanyola: Estudi de corpus sobre la prosòdia semàntica del terme refugiat des d’una perspectiva diacrònica
115-129 González-Sanz, M.: La influencia del sexo y el rol en las interrupciones producidas en tertulias periodísticas sobre política / Influence of gender and role on interruptions in political talk shows
131-149 Rodríguez-Tapia, S. & J. Camacho-Cañamón: La contribución de los métodos de aprendizaje automático no supervisado al diseño de métodos para la clasificación textual según el grado de especialización / The contribution of unsupervised machine learning to design methods to study text classification according to specialization degree

 

 Sintagma 29 (2017)

Pàg Article
 
Sintagma_29
7-26

Mavron, I. & C. Mariella Villar: La influencia de la manipulación del tiempo en la complejidad, corrección y fluidez lingüísticas de tareas escritas en lengua extranjera / The impact of manipulating time-on-task on linguistic complexity, accuracy and fluency in foreign language written production

27-42 Martínez-Atienza, M.: <Venir + gerundio> del español, <venire + gerundio> del italiano y otras perífrasis verbales / <Venir + gerund> in Spanish, <venire +gerund> in Italian and other verbal periphrases
43-59 Flax, R.: La construcción discursiva de la militancia juvenil en la Argentina kirchnerista. El caso de La Cámpora / The discursive construction of political activism in the Argentina of kirchnerism. The case of La Cámpora
61-78 Sampedro Mella, M. C. & C. H. Sánchez Gutiérrez: Efecto de la enseñanza extensiva en la memorización del léxico: un estudio de investigación-acción / The impact of extensive teaching on lexical retrieval: An action-research project
79-92 Hipperdinger, Y.: Hipercorrección grafémica en importaciones léxicas. Datos del español bonaerense / Graphemic hypercorrection in lexical imports
93-109 Gallucci, M. J. & Y. Pinto: Aproximación al discurso referido en el habla infantil / On reported speech in child discourse
111-124 Castillo, J. C.: What rhyme tells us about the status of homogeneous diphthongs in spanish / El que ens diu la rima sobre l'estatus dels diftongs homogenis en espanyol

 

 Sintagma 28 (2016)

Pàg Article
 
Sintagma_28
7-25 Screti, F.: La lengua como ideologema. Análisis glotopolítico de folletos de organizaciones universitarias de La Coruña / Language as ideologeme. Glotopolitic analysis of leaflets of students organisations at the university of A Coruña
27-41 Alfaro-Faccio, P.; Crespo Allende, N. & C. Alvarado Barra: Complejidad sintáctica en narraciones de niños con desarrollo típico, trastorno específico del lenguaje y discapacidad intelectual / Syntactic complexity in storytelling of children with typical development, specific language impairment, and intellectual disability
43-58 Díaz Villalba, A. & C. Quijada Van den Berghe: Propuesta crítica para una nueva edición de la Nouvelle methode pour apprendre facilement et en peu de temps la langue espagnole de Claude Lancelot (1660) / A critical proposal to a new edition of Claude Lancelot's Nouvelle Methode pour apprendre facilement et en peu de temps la langue espagnole (1660)
59-74 Talaván, N. & J. Lertola: Active audiodescription to promote speaking skills in online environments / Audiodescripció activa per promoure les habilitats orals en entorns en línia
75-92 Ferrari, L. D. & M. Giammatteo:  Valores semánticos-pragmáticos de aún / Semantic and pragmatic values of aún
93-106 Conde Noguerol, M. E.: Hacia una caracterización semántica del verbo caler / Towards a semantic characterization of the verb caler
107-124 Torregrosa Azor, J.: Las melodías de los enunciados interrogativos con marca sintáctica del alemán septentrional en habla espontánea / The melodies of Northern German syntactically marked interrogative utterances in spontaneous speech

 

Sintagma 27 (2015) Pàg Article
 
Sintagma_27
7-24 Tubau, S.: Neither, (n)or nothing and hardly in negative concord constructions in traditional dialects of British English / Neither, (n)or nothing i hardly en construccions de concordança negativa en els dialectes tradicionals de l’anglès britànic.
25-42 Gallego, Á. J.: Subjunctive dependents in Iberian Romance: A Reprojection account / Els complements subjuntius a les llengües romàniques ibèriques: una aproximació basada en la Reprojecció.
43-59 Campos Bandres, I. O.: Actitudes hacia el catalán del futuro profesorado aragonés de Educación Primaria / Attitudes towards Catalan of future Aragonese primary education teachers.
61-72 Garnes, I.: La cortesía lingüística en el discurso político: el cas de mire, fíjese y oiga / Politeness in Spanish political discourse: The case of mire, fíjese and oiga.
73-87 Vivas Márquez, J. & S. Ridao Rodrigo: Estrategias de (des)cortesía en redes sociales: análisis comparativo de facebook y twitter / (Im)politeness strategies in social networks: A comparative analysis of Facebook and Twitter.

 

Sintagma 26 (2014) Pàg Article
 
Portada_Sintagma_26
7-21 Alarcón Hernández, P. & C. Díaz Larenas. El rol de la dinámica de fuerzas en la construcción reflexiva formal pararse + dativo / The role of force dynamics in the formal reflexive Spanish construction pasarse with dative case
23-35 Silletti, A. M.: Signes graphiques et reformulation dans le discours de vulgarisation scientifique: analyse d’un corpus comparable français, italien, anglais / Punctuation markers and reformulation in the discourse of scientific popularization: analysis of a French, Italian and English comparable corpus
37-54 Rao, R.: On the status of the phoneme /b/ in heritage speakers of Spanish / Sobre l’estatus del fonema /b/ en els parlants d’herència de l’espanyol
55-72 Fábregas, A.: Un aspecto de la sintaxis de los cardinales complejos / An aspect of the syntax of complex cardinals
73-88 Aparicio, J.; Coll-Florit, M. & I. Castellón: Perífrasis incoativas: aproximación cognitiva y estudio de corpus / Inchoative periphrases: cognitive approach and study of corpus
89-102 Mare M.: Demostrativos y posesivos posnominales en español / Spanish post-nominal demonstratives and possessives
103-118 Camargo Fernández, L. & B. Méndez Guerrero: La pragmática del silencio en la conversación en español. Propuesta taxonómica a partir de conversaciones coloquiales / The pragmatics of silence in Spanish conversation. a taxonomic proposal based on colloquial conversations
119-131 Robles Garrote, P.: Propiedades contextuales del discurso académicocientífico: la conferencia y sus variantes / Contextual properties of academic-scientific discourse: conference presentation and its variants
133-147 Saladrigues, G. & À. Llanes: Examining the impact of amount of exposure on L2 development with CLIL and non-CLIL teenage students / Examining the impact of amount of exposure on L2 development with CLIL and non-CLIL teenage students
148-149  Publicacions rebudes / Received publications.

 


 

Sintagma 25 (2013) Pàg Article
 
sintagma
7-18 Cavalheiro, L.: Reflections on ELT pedagogy: Functioning and communicating in English / Reflexions al voltant de la didàctica de la llengua anglesa: funcionant i comunicant en anglès.
19-32 Sessarego, S.: On the social and linguistic implications of unstressed vowel weakening in Cochabambino Spanish / Sobre les implicacions socials i lingüístiques del debilitament vocàlic en l’espanyol de Cochabamba.
33-46 Sánchez Gutiérrez, C. H.: Contribución de la conciencia morfológica a la mejora de la ortografía. Un estudio evolutivo con niños de tercero a sexto de primaria / Contribution of morphological awareness to the development of orthography. A developmental study with students from third to sixth grade.
47-61 Delgado Fernández, R.; L. Domínguez García & J. Renaudin: Unidades fraseológicas relacionadas con los sentidos: análisis contrastivo español / francés y propuesta de clasificación conceptual / Phraseological units related to the senses: contrastive analysis Spanish/French and conceptual classification proposal.
63-75 Polakof, A. C.: ‘Dios mediante y filoxera aparte’: muestras lingüísticas de la importancia de la filoxera en la viticultura uruguaya / ‘Dios mediante y filoxera aparte’: Linguistic samples of the importance that phylloxera had in Uruguayan viticulture.
77-92 López Quero, S.: La conversación escrita en internet: caracterización pragmalingüística / Written conversation on the internet: Pragmalinguistic characterisation.
93-109 Weber-Antón, M. V.: Entre la inmediatez y la distancia comunicativas: acercamiento lingüístico a la poesía popular / Between immediacy and distance of communication: A linguistic approach to folk poetry.
111-125 Sánchez Manzanares, C.: Valor neológico y criterios lexicográficos para la sanción y censura de neologismos en el diccionario general / Neologic value and lexicographic criteria for the inclusion and censorship of neologisms iin the general dictionary.
126-127 Publicacions rebudes / Received publications.

 


 

Sintagma 24 (2012)

Pàg

Article

sintagma
 
7-21 Rodríguez Ponce, M.I.:  Apreciaciones sobre elementos valorativos y usos fáticos en el estilo comunicativo juvenil / Notes on evaluation and phatic uses in youth communicative style
23-32 Rodríguez Muñoz, F.J.: El español atlántico: revitalización de un concepto metodológico desde la dialectología / Atlantic Spanish: Revitalization of a methodological concept from dialectology
33-48 Centeno-Pulido, A.: Variability in Spanish adjectival position: A corpus analysis / Variabilitat en la posició adjectival en espanyol: análisi de corpus
49-63 Santos Rovira, J.M.: Fundamentación teórica de la importancia de la lengua materna en el proceso de adquisición de lenguas extranjeras / Theoretical basis of the importance of the mother tongue in the process of foreign language acquisition
65-83 Franco, L.: Movement triggers and the etiology of grammaticalization: the case of italian postposition fa / Els desencadenants del moviment i l'etiologia de la gramaticalització
85-97 Pacagnini A. M. J.: Estructuras proconcesivas con por / para + infinitivo / Proconcessive clauses with por / para + infinitive
99-100 Publicacions rebudes / Publications received
 



Sintagma 23 (2011) Pàg Article
sintagma 7-21 Godev, C.B.: Predicting Vocabulary comprehension: A Case Study / Intuir la comprensió del vocabulari: un estudi de cas
23-40 Bourse, S.; P. Saint-Dizier: The language of explanation dedicated to technical documents / El llenguatge de l'explicació dedicat als documents tècnics
41-51 Rull, X.:La perífrasi verbal conativa [ser + a + infinitiu]: descripció i gènesi / The conative verbal periphrasis [ser + a + infinitiu]: description and origin
53-69 Martín, L: Las formas de la "yema de la vid" en los atlas lingüísticos regionales del español: un recorrido histórico / The forms  for "yema de la vid" in regional Spanish linguistic atlases: A historical overview
71-83 Sánchez Martín, F.J.; M. Sánchez Orense: La metrología en el primer tratado de sastrería español del siglo XVI: cuestiones terminológicas sobre la voz vara /  The metrology in the first Spanish sartorial book in the 16th century: terminological issues about the word vara
85-98 Sánchez Rufat, A.: Léxico gramaticalizado y lengua formulaica: algunas precisiones al enfoque léxico / Grammaticalised lexis and formulaic language: some clarifications about a lexical approach
99-114 Zhang Zheng Quan: Inferencia léxica como método de ampliación de vocabulario en el aprendizaje del chino moderno / Lexical inference as a method of increasing vocabulary in the learning of Modern Chinese
115-116 Publicacions rebudes / Publications received



Sintagma 22 (2010)

Pàg

Article
sintagma 5-16 Longa, V. M. & J.J. López Rivera: Sobre una concepción inadecuada de la doble articulación / On an unsuitable conception of double articulation
17-36 Ajíbóyè, O.: Plural marking in Yorùbá and English and its pedagogical implications / La marca de plural en ioruba i anglès i les seves implicacions pedagògiques
37-50 Fábregas, A.: Una nota sobre la variación morfológica: las nominalizaciones en -dera en español / A note on morphological variation: -dera nominalizations in Spanish
51-67 Alturo, N.: La referència en la Gramàtica Funcional Discursiva / Reference in Functional Discourse Grammar
69-81 Coloma, C.J.; Z. De Barbieri & P. Alarcón:Desempeño en lectura inicial de escolares con TEL que presentan problemas fonológicos o morfosintácticos / Performance in initical reading by school childen with SLI presenting phonological or morphosyntactic problems
83-99 Zamorano Aguilar, A.: El gerundio en la gramática española pre-académica (1492-1771). Conceptualización y gramatización / Gerund in pre-academic Spanish grammar (1492-1771). Conceptualisation and grammatisation
101-113 Quintana Hernández, L.:El aprendizaje del contraste indefinido/imperfecto a través del concepto de aspecto / Learning the Spanish imperfecto/indefinido contrast by teaching the concept of aspect
115-129 Armenta Moreno, L.M.: Usos eufemísticos y disfemísticos en las denominaciones de la profesión docente / Euphemistic and dysphemistic names in the teaching profession
131-147 Sessarego, S.: On gender and number agreement in the determiner phrase: the Afro-Bolivian Spanish case / Sobre la concordança de gènere i nombre en el sintagma del determinant: El cas de l'espanyol afrobolivià
149-150 Publicacions rebudes / Publications received


 

 

 

 

Darrera modificació: 30/05/2023
Imprimir Enrera Pujar


Inici | Accessibilitat | Sobre el web | Mapa | Avís legal | Contacte
© 2012 Universitat de Lleida - Pl. Víctor Siurana 1, 25003 Lleida - Tel. (+34) 973 702 000 - Tots els dret reservats
Ombra